Sponzorované odkazy

Na minulé přednášce se mne posluchači ptali na problém alkalické/alkalizující stravy a její důležitost pro udržení zdraví. Kolem této tématiky se vytvořilo celé nové odvětví generující miliony dolarů/korun.

 

Lidé jsou ochotni vydat tisíce za potravinové doplňky na základě počůrání pH proužku v hodnotě jedné koruny, přitom pH moči nemá s pH krve a s celkovým (průměrným) pH organismu, pokud by se dalo nějak změřit nic společného. Vegani a vegetariáni se ohánějí tím, že jedině rostlinná strava je zásadotvorná a jediná cesta ke skutečnému zdraví - přitom ve velkém konzumují rafinované rostlinné oleje, které jsou silně prozánětlivé a konečném důsledku způsobují stejné obtíže jako jiné, kyselinotvorné potraviny. Pojďme se tedy detailněji podívat na to, co je pravda a co je jen mýtus, částečně vytvořený a udržovaný naživu právě zastánci zásadotvorné stravy a tímto “alkalickým odvětvím”.

 

Základy

Krev jako taková má poměrně konstantní pH kolem 7,4 (kolísá mezi 7,35 až 7,45). Stavy nad pH 7,45 se nazývají alkalózou a pod 7,35 pak acidózou. Oba patologické stavy pak můžeme rozdělit na metabolický a respirační. Jelikož je tento článek mířen na problém acidózy, budu se nadále věnovat pouze jí.

 

Metabolická acidóza

Vzniká při tvorbě silných kyselin, kumulaci laktátu (při nadměrné fyzické zátěži), hromadění ketokyselin (patogenický stav u diabetiků), zadržování kyselin při selhání ledvin a při ztrátě zásaditých žaludečních šťáv u průjmů.

 

Respirační acidóza

Vzniká snížením množství vylučovaného oxidu uhličitého při omezení dýchací plochy. Snížená kapacita plic (z nejrůznějších důvodů) je z mého pohledu podstatnější, než nedostatečná funkce ledvin (viz výše) - z pohledu acidobazické rovnováhy se nejvíce napracují právě plíce a ledviny jejich funkci pouze doplňují - nedokáží ji nahradit… 

 

Mýty vs. pravda?

Je jich hned několik a obvykle je uslyšíte v rámci jedné prezentace/diskuze najednou…

  1. strava přímo ovlivňuje pH naší krve - rozebírám níže 
  2. pH moči je přímým indikátorem našeho zdraví - rozebírám níže
  3. kyselinotvorná stava přispívá k epidemii civilizačních nemocí - rozebírám níže
  4. kyselinotvorná strava vede k odvápnění kostí a vzniku osteoporózy - to je na delší diskuzi a odpověď tak jako tak bude "ano, ale..."

 

Hlavní zdroj “kyselosti” - něco, čeho se nezbavíme

Málo kdy něco takového od prodejců čehokoliv zásadotvorného uslyšíte, ale hlavního zdroje kyselého prostředí se zbavit nelze. Je jím totiž oxid uhličitý vznikající jako produkt respirace - každým nádechem do sebe dostáváme kyslík, který je červenými krvinkami přenášen do buněk, kde je spotřebován v rámci procesu přeměny glukózy (ale i mastných kyselin a aminokyselin) na ATP, energii potřebnou pro životní funkce. A v rámci jedné z částí tohoto procesu (Krebsův cyklus) vzniká jako vedlejší produkt právě oxid uhličitý. Ten je následně vylučován při každém našem výdechu a jeho nadbytek pak ledvinami. Tím jsme pokryli dva ze tří tzv. „nárazníkových systémů“, které hodnotu pH v těle udržují. Třetím je pak regulace pH krve v krvi jako takové. 

 

Nárazníková pásma

 

 

Zdravé plíce

Každý výdech nás zbavuje velkého množství kyselinotvorného oxidu uhličitého a tak pokud se o své plíce dobře staráme, pak máme velkou část problému kyselosti vyřešenu. Kouření (i pasivní), pobyt v prašném prostředí, ale i nesprávný způsob dýchání - to vše může vést k zmenšení plochy plic. Pokud by se nám nějakým způsobem podařilo rozložit plíce na plochu až na úroveň alveol, potřebovali byste na to polovičku tenisového kurtu (cca 100 metrů čtverečních). Výrazné zmenšení této plochy, ke kterým vede právě kouření, pobyt v prašném prostředí, ale i chronické nebo časté záněty dolních cest dýchacích rovná se snížení schopnosti plic odvádět oxid uhličitý.   

 

Zdravé ledviny

Vyšší pH Vaší moči svědčí o přesném opaku, než se vám prodejci pH proužků snaží přesvědčit - Vaše ledviny pracují tak, jak mají - odstraňují nadbytečnou kyselost z vašeho těla. Nadbytečný oxid uhličitý je v ledvinách navázán na bikarbonáty a vyloučen močí. Díky tomu může pH moči poklesnout až na pH kolem 4,5.  To, co ve skutečnosti musíte udělat pro to, aby se až tolik nenamáhaly, je změnit složení vaší stravy!

 

Zdravý jedinec a nutnost zařazení alkalické stravy

Tak zde si troufám tvrdit, že se skutečně jedná o mýtus. Pokud je vaše strava skutečně vyvážená, převažují v ní tak jako tak především potraviny, které se v těle chovají neutrálně nebo slabě zásadotvorně. Je nutné si uvědomit, že silně kyselinotvorné potraviny a faktory ve vyvážené stravě chybí - vysoce rafinované potraviny založené na karbohydrátech a jednoduchých cukrech, prozánětlivé Omega-6 oleje, velké dávky stresu, atp.

 

Alkalická strava a její prospěšnost pro osoby s nezdravými návyky

Z výše uvedeného je Vám asi jasné, jaký směr preferujeme my - vyčistit svou stravu (i svou mysl - viz vliv stresu) tak, abyste nějaké alkalizující kůry vůbec nepotřebovali. Dlouho jsem u našich klientů pravidelné detoxikační kůry, kterými “mučili” svá těla nějak nekomentoval, ale poslední dobou si to neodpustím. Jedna věc je provést očistu a pak se snažit žít tak, aby další nebyla zapotřebí. Druhou pak naivní názor, že na 5 a 1/2 měsíce nezřízeného životního stylu pomůže 14-denní očistná kůra a tělo bude znovu připraveno na dalších 5 a 1/2 měsíce kouření, vymetání barů a neustálého stresu… Těmto osobám bych předně doporučil všechny tyto zlozvyky eliminovat a pokud to nejde či nejsou k tomuto kroku nakloněni, pak spíše než jednorázové kůry bych volil právě cílené zařazení alkalizujících potravin, pití slabě alkalické vody (ne louhu ;-) i pravidelné koupele s látkami, které zvyšují pH (a jsou přes pokožku dostatečně vstřebatelné…).

 

hlavní zdroj tvorby kyselého prostředí NELZE vyloučit...

 

Alkalizující potraviny

Překvapení ;-) Prakticky všechna námi propagovaná zelenina se v těle chová zásaditě ;-) Špenát, brokolice, artyčoky, růžičková kapusta, květák, zelí, salátové okurky, chřest, kapusta, ale i např. níže uvedené citrony nebo jablečný ocet. Zkuste tato potraviny v co největší škále zařadit do jídelníčku každý den. Že máte obědy v kantýně a na vaření večeře není čas? Přestaňte se vymlouvat (a omlouvat se) a udělejte si např. míchanici s brokolicí nebo špenátové smoothie k snídani!!!

 

Alkalizující tekutiny

Nakopněte svůj den tím, že si jako první tekutinu po probuzení dáte čistou vodu s čerstvě vymačkaným citronem ;-) Z čajů-nečajů, které se v těle chovají zásaditě bych především jmenoval maté, rooibos, mátu, rozmarýn a šípkový čaj. Chcete-li zabezpečit permanentní přísun slabě zásadité vody, doporučuji zvážit investici do ionizátoru, např. toho od firmy ŽiváVoda - výhodou je především flexibilní ovládání, kdy si můžete v jednu chvíli natočit zásaditou vodu pro pití a obratem kyselou vodu, kterou si zamilují Vaše rostliny, které doma v květináčích pěstujete ;-)  

 

Alkalizující koupele   

Zvolit můžete z celé řady koupelových minerálních solí včetně těch specializovaných, které vyrostly na “zásadománii” a nabízí celý sortiment od potravin, přes čaje až po koupele. Typickým příkladem je německá firma Jenschka, kterou jsme sami vyzkoušeli. Já osobně bych doporučil Epsomskou sůl, o které jsme psali v souvislosti s očistou jater.

převzato se souhlasem Veroniky a Martina Novotných

ze stránek

http://www.vyvazenezdravi.cz


Sponzorované odkazy


načítá se...